dijous, de març 26, 2009

Lisa, la iconoclasta

"Recordeu aquell capítol de Los Simpsons on...." Frase que a classe d'Amèrica Contemporània estic escoltant amb més freqüència del que em podria imaginar mai. I és que, com diria el meu company de fatigues Patriota : mai haguera pensat que els Simpsons em serviren de font d'estudi per a una assignatura universitària.

Bé, en realitat menteix. Sempre he cregut que els Simpsons és una sèrie on fa una gran crítica a la societat nord-americana, però mai m'havia posat a analitzar-la en sí. I, gràcies a aquesta assignatura he estat obrint un poc els ulls respecte a les crítiques que fa. De fet, el capítol que avui hem comentat al final de la classe m'havia cridat l'atenció pel tema que tractava (la història i els relats nacionals), això si, no ho havia fet mai com ho ha fet el professor.

La creació de falsos mites nacionals que ajuden als ciutadans i ciutadanes a ser millors, el descobriments d'aquestos falsos herois que no es diuen per a que la gent no es torne pessimista al voltant de la seva nació, fets històrics, comportaments nacionals nord-americans, etc. Tot són elements que trobem constantment a aquesta sèrie de dibuixos animats. De fet els Simpson, com ha apuntat el professor, fa més pel nacionalisme nord-americà que qualsevol llibre escolar ja que a tothora estableixen trets de la cultura nacional nord-americana. La vida d'una família mitja nord-americana es pot veure fàcilment amb aquesta família groguenca: Homer representa al treballador que quan acaba va al Bar per distraure's de la feina i de la família, Bart el jove rebel que a l'escola no és lo seu, Lisa la jove compromesa, Marge la típica mestressa de cassa, etc.

En fi, aquesta seria un bon començament per a una tesi doctoral sobre la societat nord-americana, realitat nacional i els Simpson... I pensar que algun dia la discussió sobre que veure ha estat si veiem o no una sèrie de dibuixos quan és una autèntica bomba d'informació sobre una societat que pretén ser bandera de la democràcia, de la llibertat, mentre ofega a poblacions enteres amb les forces del capitalisme i de la guerra...

En fi, com sempre hem dit els amics: sempre hi ha un capítol de Friends o Los Simpsons per a explicar la realitat. Si voleu saber el capítol en qüestió que hem parlat a classe clickeu ací

2 algú ha dit...:

Andrés ha dit...

Això és veritat, sempre hi ha un capitol dels simpsons que ens ajuda a explicar una situació, hehe. Per completar la teua futura "tesi" sobre la societat nord-americana et recomane la sèrie Weeds... brutal xD

jordi kukat ha dit...

Jo també tinc un problema greu amb els Simpsons i la vida diària.jejej

Per cert, vaig a canviar el blog. El que tinc ara per altre:
http://magicanit.blogspot.com/

La veritat es qeu açò de blogger es una meravella! jeje
Salut i bon dia!